Thursday, April 2, 2015

India unggul dalam Ranking terbaru BWF wanita. Malaysia???


Semakin hari, Malaysia semakin kebelakang. Siri Super kat Malaysia, tiada wakil Malaysia manakala India mula semakin meningkat naik prestasinya. Aku tak tahu la apa nak jadi dengan prestasi pemain-pemain negara sekarang nie, dan aku merasakan, mungkin mereka terkesan disebabkan GST kot.. Aku rasa ja.

hahahhaha..

Apa yang menarik, India, kini berada di kelompok elite malah di tempat pertama dalam ranking terbaru wanita di dunia. Malaysia, erm.... korang tengok sendiri la dan buat nilaian... Apa yang aku boleh cakap, 'awk kat mana, awak kat mana'

hahahahha...


Pemain wanita perseorangan India, Saina Nehwal teruja melihat namanya tertera sebagai pemain ranking nombor satu dunia apabila Persekutuan Badminton Dunia (BWF) mengeluarkan senarai ranking terbaru, Khamis.
Saina muncul wanita pertama negara itu menduduki ranking nombor satu dunia dalam sejarah sukan badminton selepas menjuarai Kejohanan Terbuka India di New Delhi, Ahad lepas.

Pemain berusia 25 tahun itu menjuarai gelaran itu selepas mengalahkan bekas juara dunia, Ratchanol Intanon dari Thailand dengan keputusan staright set 21-16 dan 21-14 pada final.

Sebelum final, Saina sudah mencapai status nombor satu dunia apabila mengalahkan pemain Jepun, Yui Hashimoto 21-15 dan 21-11 pada perlawanan separuh akhir.

Saina merupakan pemain badmiton kedua India dinobatkan sebagai jaguh nombor satu dunia selepas pencapaian Prakash Padukone dalam kategori lelaki pada 1986.

"Saya tidak begitu memikirkan ranking nombor satu dunia semasa Terbuka India. Saya hanya memikirkan gelaran Terbuka India apabila layak ke final buat julung kali selepas empat tahun," katanya kepada pemberita pada Kejohanan Siri Super Terbuka Malaysia di Kuala Lumpur, Rabu.

"Dia India, sukan kriket begitu popular...dan saya tidak dapat bayangkan apabila stadium badminton penuh dengan penonton yang hebat dan memenangi kejuaraan hadapan mereka adalah satu pencapaian bermakna sekali," katanya.

Saina, yang menyifatkan prestasi semasa yang konsisten itu sebagai impian luar dugaan, membuka langkah kanan dengan menewaskan pemain Indonesia, Maria Febe Kusumastuti 21-13, 21-16 dalam masa 37 minit.

Beliau akan meneruskan saingan pusingan kedua dengan menentang pemenang pusingan kelayakan, Yao Xue dari China yang sebelum itu mengalahkan pemain Thailand, Busanan Ongbumrungpan 21-11, 11-21 dan 21-15.

Selain Saina, wakil India yang melepasi pusingan pertama ialah pemain perseorangan lelaki iaitu juara Terbuka India, K. Srikanth yang mengalahkan pemain England, Rajiv Ouseph 21-10, 15-21, 24-22.

Parupalli Kashyap mengalahkan pemain Korea Selatan, Lee Dong Keun (21-15, 11-21, 21-14) dan H.S.Prannoy yang mengalahkan Scott Evans dari Ireland dengan 22-20 dan 21-18.

--BERNAMA

Dapatkan jersi bola murah di Stylo Outfit
    Recent Comments Widget