Thursday, November 20, 2014

Yonex-Sunrise Hong Kong Open 2014 – Malaysia bungkus awal.


SKUAD badminton negara mencatat permulaan mengecewakan pada kejohanan badminton Siri Super Hong Kong 2014, semalam.

Pemain yang diharap dapat mara sekurang-kurangnya suku akhir pada kejohanan tersebut tersingkir awal pada pusingan pertama.

Paling mengejutkan, beregu wanita negara, Vivian Kah-Woon Khei Wei turut tersingkir setelah tewas kepada pasangan China, Yixin Bao-Xiaoli Wang.

Beregu utama negara itu yang juga Juara Sukan Komanwel gagal untuk memberi tentangan sengit apabila tewas mudah 10-21 dan 19-21 dalam permainan yang hanya mengambil masa 32 minit.

Selain Vivian-Khei Wei, turut tersingkir pada pusingan pertama semalam termasuk beregu campuran negara, Chan Peng Soon-Ng Hui Lin serta beregu lelaki, Hoon Thien How-Tan Boon Heong.
Kegagalan Peng Soon-Hui Lin dan Thien How-Boon Heong pada pusingan itu menamatkan saingan beregu campuran dan beregu lelaki pada kejohanan tersebut.

Peng Soon-Hui Lin ternyata gagal untuk menandingi kehebatan pasangan England yang juga pilihan ketiga, Adcock Chris-Adcock Gabrielle apabila tunduk 13-21 dan 18-21 dalam masa 37 minit, Thien How-Boon Heong pula tumbang kepada pasangan Denmark, Anders Skaarup Rasmussen-Kim Astrup Sorensen.

Meskipun memberi tentangan sengit sehingga berjaya mengheret ke set penentuan, namun Thien How-Boon Heong terpaksa akur apabila tewas 17-21, 21-18 dan 20-22.

Nasib malang negara berterusan apabila beregu wanita, Amelia Alicia Anscelly-Soong Fie Cho dan beregu campuran, Tan Aik Quan-Lai Pei Jing turut tumbang kepada pasangan masing-masing.

Bagaimanapun kejayaan pemain perseorangan wanita, Lydia Cheah yang mara ke pusingan kedua mengubat kedukaan kem negara apabila cemerlang menewaskan pemain Singapura, Chen Jiayuan di Coliseum Hong Kong semalam.

Lydia bagaimanapun diheret ke set penentuan sebelum meraih kemenangan 28-26, 12-21 dan 21-13 dalam perlawanan yang mengambil masa 49 minit. Turut cemerlang, satu lagi beregu wanita, Lim Yin Loo-Yean Lee Meng apabila mara ke pusingan kedua dengan menumbangkan pasangan India, Jwala Gutta-Ashwini Ponnappa 21-16, 14-21 dan 23-21.

-SINAR

Dapatkan jersi bola murah di Stylo Shop
    Recent Comments Widget