Wednesday, June 4, 2014

Placenta kuda untuk sembuhkan hamstring pemain bola sepak..


Pernah dengar? Dan korang tahu tak apa itu placenta? Placenta itu sebenarnya adalah uri. Dan dalam kaedah perubatan ini, plasenta kuda digunakan.

Aku pun sebenarnya kurang jelas akan jenis perubatan sebegini rupa. Yang pasti teknik dan cara ia digunakan agak begitu misteri dan kurang sangat orang tahu mengenainya.

Sebenarnya dah ramai dah pemain-pemain terkenal yang menggunakan teknik penggunaan plasenta kuda sebagai medium untuk menyembuhkan hamstring. Kalau kita biasa dengar, sekiranya seseorang pemain mengalami kecederaan hamstring, berkemungkinan akan berehat sekurang-kurangnya dua ke tiga minggu bergantung kepada tahap kecederaan. Tetapi jika menggunaan uri kuda nie digunakan untuk merawat hamstring, ia mengambil masa semalaman sahaja.
Robie Van Persie
Percaya tak? Sebenarnya aku pun tak percaya. Tapi hakikatnya, Robie Van Persie, Frank Lampard, Pablo Zabaleta, Vincent Kompany, Yosi Benayoun, dan yang terkini Diego Costa.

Diego Costa tercedera ketika perlawanan bertemu Barcelona
Diego Costa mengalami kecederaan hamstring tahap 1 ketika perlawanan bertemu Barcelona dalam perlawanan penentuan kejuaraan La Liga pada 19 Mei 2014. Pada 21 Mei, Diego Costa telah ke Belgrade, Serbia untuk mendapatkan rawatan plasenta kuda bagi kecederaan hamstringnya daripada Marijana Kovacevic.

Costa berlatih pada 23 Mei selepas balik daripada Belgrade
Yang menariknya, keesokkan hari, Diego pulang ke Sepanyol dan pada 23 Mei, beliau telahpun memulakan latihan bersama skuad Diego Simone untuk menghadapi Real Madrid pada 24 Mei.

Menarik bukan...

Kalau ada yang bertanya bagaimana rawatan tersebut dilakukan, aku pun kurang pasti. Ini disebabkan terdapat percanggahan kenyataan dari perlbagai sumber.

Yossi Benayoun
Sebagai contoh, ketika bekas pemain Liverpool, Yossi Benayoun tercedera, Benayoun telahpun mendapatkan rawatan tersebut. Beliau menyatakan bahawa tiada sebarang bahagian binatang atau suntikan digunakan. Hanya menggunakan cecair daripada uri kuda dan disapu kebahagian hamstring tadi.

Tak mungkin sapu jer..

Marijana Kovacevic
Dan ini lagi kenyataan Kovacevic melalui website ESPN. Kovacevic memberitahu bahawa beliau mengunakan renjatan elektrik dan krim yang diperbuat daripada placenta kuda.

Bila difikir-fikir balik, macam ngeri la pulak. Tapi itulah hakikatnya, penggunaan plasenta dalam tujuan penyembuhan. Dalam kes ini, plasenta kuda digunakan. Malah kaedah ini dilihat masih lagi tidak digunakan secara meluas kecuali oleh Kovacevic.

Memandangkan kejohanan Piala Dunia pun dah dekat, aku rasa sesiapa yang tercedera, mesti menginkan rawatan sebegini. Tak kisahlah berapa bayaran yang akan dikenakan, asalkan dapat bermain di piala dunia.

Terkini, Marijana Kovacevic akan ke Brazil untuk membantu pasukan Ghana dalam merawat kecederaan pemain-pemain Ghana jika dirundun kecederaan. Berapa agaknya nilai perkhidmatan yang Ghana bayar kepada Kovacevic agaknya...

-luis Garcia-
Recent Comments Widget