Friday, September 26, 2014

Andrea Pirlo, The Living Legend.


Sapa tak kenal dengan Andrea Pirlo. Dilahirkan pada 19 May 1979 yang kini merupakan pemain kebangsaan Itali dan juga tunggak utama kelab Juventus. Sentiasa mengemudi jentera tengah pasukan Juventus dan juga Itali. Sangat-sangat mahir dalam mengatur perlawanan dengan gaya permainan yang tenang.


Pirlo merupakan pemain yang sangat merbahaya daripada segi hantaran, teknik, gelecek malah mempunyai visi ketia membuat hantaran-hantaran jauh . Beliau juga terkenal dengan sepakan percuma yang tajam dan tepat. Andrea Pirlo digelar "The Architect" disebabkan hantaran-hantaran jauh beliau yang seringkali menghasilkan peluang untuk penyerang menjaringkan gol.


Pirlo merupakan pemain keempat yang mempunyai cap kebangsaan terbanyak. Beliau pernah bermain untuk pasukan Itali diperingkat U15, U18 dan U21 malah menjadi kapten pada kejohanan 2000 UEFA European Under-21 Football Championship dan dianugerah as the Golden Player and Top Scorer dalam kejohanan tersebut.


Pirlo kemudian dijemput untuk menganggotai pasukan senior dalam kelayakan Piala Dunia 2002. Malah beliau menjadi kapten untuk pasukan Itali bagi kejohanan Olimpik 2004. Dalam kejohanan tersebut, Itali mendapat tempat ke 3. Pada kejohanan Piala Dunia 2006 di Jerman, Andrea Pirlo merupakan pemain yang mempunyai assist yang paling tinggi malah mendapat pemain terbaik dalam 3 perlawanan disamping dianugerahkan pemain ketiga terbaik kejohanan (Bronze Ball)


Andrea Pirlo juga mempunyai rekod cemerlang dalam kelab yang pernah disertainya. Pirlo pernah menyertai kelab Brescia, Inter Milan, Regina, AC Milan dan terkini, Juventus. Namun, kemuncak karier Pirlo boleh dikatakan banyak bersama AC Milan dengan 2 kali kejuaraan  UEFA Champions Leagues (2003 dan 2007), dua kejuaraan European Super Cups (2003 dan 2007), 2 kejuaraan Serie A (2004 dan 2011), satu kejuaraan FIFA Club World Cup (2007)dan 1 kejuraan Coppa Italia (2003).


Namun setelah menyertai Juventus pada tahun 2011, beliau dilihat menambah lagi koleksi kejuraan Serie A dengan 3 kejuaraan Serie A pada tahun 2012, 2013 dan 2014. Daripada rekod sedia ada, Andrea Pirlo masih aktif mengekalkan kecemerlangan nya bersama Juventus.


Dan daripada rekod-rekod tadi, tak mustahillah yang Andrea Pirlo boleh diletak taraf sebagai Living Legend sebaris pemain-pemain ternama lain seperti Zidane, Platini mahupu Pele.

Antara-antara recap perjalanan karier Andrea Pirlo ketika bersama kelab-kelab terdahulu dan gambar terkini.

Kelab Brescia




Inter Milan




Reggina





AC Milan




Juventus





Andrea Pirlo bersama pasukan Itali







ANDREA PIRLO, THE LIVING LEGEND



-luis Garcia-


Dapatkan jersi bola murah di Stylo Shop
    Recent Comments Widget