Sunday, July 20, 2014

Philip Lahm bersara dari arena bolasepak antarabangsa




Setelah berjaya membawa skuad Jerman muncul juara Piala Dunia edisi 2014, Philipp Lahm, kapten Jerman (kini bekas kapten) telah mengumumkan persaraannya dari arena bola sepak antarabangsa dengan serta merta.

Bekas kapten Jerman ini yang boleh bermain di bahagian pertahanan kanan, pertahanan kiri dan defensive midfielder ini merupakan antara pemain yang konsisten sepanjang temasya piala dunia ini. Philipp Lahm bukan saja konsisten di peringkat antarabangsa, namun turut menyerlah di peringkat kelab (Bayern Munich).

Kiranya bagi admin bagus jugak la Philipp Lahm bersara pada masa sekarang ni. Dah menang piala berstatus paling tinggi dalam dunia, kiranya bersara dalam status juara. Boleh mendabik dada sebab berada dalam kalangan pemain yang legend.


Philipp Lahm yang telah mengumpul 113 caps untuk Jerman dulunya menggantikan Michael Ballack sebagai kapten Jerman. Bila dah umur 30 tahun ni, nak main untuk peringkat antarabangsa pun dah tak lalu dah. Piala dunia dah dapat, Champion League dah dapat, nak apa lagi? Pendek kata, Philip Lahm dah pegang semua piala yang paling pemain bola sepak nak.

Orang kata, bila dah berada di 'peak of career', memang akan dipandang tinggi. Contoh terbaik, mesti la Philipp Lahm. Respek!

-bergkamp- 
Recent Comments Widget