Tuesday, April 1, 2014

Semua kepimpinan FAM Uruguay (bahasa senang faham) letak jawatan..

Menjelang Piala Dunia di Brasil, kita dikejutkan dengan perletakan jawatan oleh kepimpinan bola sepak Uruguay. Kesemua kepimpinan dan jawatankuasa eksekutif keseluruhan Uruguay Persatuan Bola Sepak telah meletakkan jawatan berhenti Isnin lepas berikutan krisis yang melibatkan Presiden Uruguay, Jose Mujica dan juga kesatuan pemain bola sepak.
" Ia seolah-olah tidak masuk akal kepada saya bahawa jawatankuasa eksekutif meletakkan jawatan dua bulan sebelum Piala Dunia , ini akan memberi impak besar kepada pasukan kebangsaan Uruguay ," Edgar Welker , naib presiden pasukan bola sepak Penarol , kepada The Associated Press.
Dalam masa yang sama Persatuan Kelab Uruguay akan cuba untuk menetapkan suatu jawatankuasa sementara untuk membawa bola sepak di negara ke Piala Dunia, dan Welker menambah bahawa krisis ini tidak seharusnya menjejaskan kepimpinan jurulatih skuad kebangsaan , Oscar Washington Tabarez .
Krisis ini menjadi trajik setelah Presiden Jose Mujica tiba-tiba bertindak mengeluarkan arahan untuk tidak meletakkan rangkaian keselamatan di stadium Penarol dan Nacional, yang mana didiami oleh pasukan yang paling popular di Uruguay. Ini berikutan kejadian telah berlaku yang mana  peminat Nacional dan  40 orang pegawai polis tercedera disebabkan pertempuran antara kedua belah pihak.


Memetik sumber-sumber yang tidak dikenali, FIFA, badan induk bola sepak dunia, boleh menyiasat isu perletakan jawatan dan juga boleh menggantung Uruguay dari kejohanan itu jika benar yang Mujica menggunakan tekanan politik dalam jawatankuasa untuk bagi membolahkan kesatuan itu menurut arahannya.
Untuk pengetahuan, sememangnya peraturan FIFA direka untuk melindungi bola sepak daripada campur tangan politik.
Walaubagaimanapun,  FIFA enggan mengulas mengenai keadaan di Uruguay.
Yang menariknya, Edgar Welker berkata kerajaan mempunyai apa-apa kaitan dengan peletakan jawatan Uruguay Persatuan Bola Sepak Presiden Sebastian Bauza dan eksekutif lain.
"Saya tidak melihat kerajaan bergerak di belakang ini , apa-apa perkara yang ," katanya.
Komen aku, sebenarnya aku pun tak faham krisis yang dialamai Uruguay nie. Tapi apa yang pasti, kepimpinan FAM Uruguay (bahasa senang faham) letak jawatan sebab Jose Mujica (Presiden Uruguay) keluar arahan tak bagi kawalan keselamatan,

Yang aku blur ialah sebab apa tak bagi kawalan keselamatan sedangkan berlaku keganasan? Lagi satu kenapa berlaku keganasan? Adakah disebabkan FAM Uruguay punya hal atau Presiden Uruguay punya hal.

Apa yang aku nak nyatakan disini, jangan Malaysia jadi macam dekat Uruguay. So, 25 Mei nie, tukarlah pimpinan FAM tue. Mudah-mudahan, bola sepak Malaysia nie boleh berkembang dan bukan ditakuk yang sama sahaja. Tolonglah, jangan sampai penyokong dan peminat Malaysia meluat kepada kepimpinan FAM dan bolasepak Malaysia. Bila dah jadi barah macam FAM Uruguay, apapun tak guna.

huhuhuh...

-luis Garcia-
Recent Comments Widget